Evenimentul din 14 mai 2019, organizat de Ziarul Financiar și CITR, a adus împreună speakeri cu expertiză și experiențe diferite, de la companii care s-au ridicat din propria cenușă la reprezentanți din domeniul medical care au vorbit despre neuroștiința controlului în business.
În Europa există 200 000 de afaceri care se află în fața insolvenței, iar în România 4% din companii fac 79% din business, conform datelor prezentate în cadrul conferinței. Începând cu restructurarea preventivă- o inițiativă a Comisiei Europene care urmează să fie adoptată de Consiliul European în iunie 2019- și până la deciziile strategice versus deciziile „de stins incendii” cu care se confruntă antreprenorii, participanții la eveniment au accentuat impactul unei mentalități deschise asupra business-ului.
Mentalitatea este cea care va da o direcție mediului de afaceri din România în fața unei potențiale noi crize, iar așa cum a subliniat Cristina Gheorghe, Președintele Institutului Dezvoltării Personale (IDP), „e important să nu ne uităm numai la business-ul nostru” ci să-i vedem pe ceilalți și să putem astfel colabora și corecta acolo unde este nevoie. Din experiența unuia dintre brandurile românești cu istorie, care a reușit într-un moment critic un turn around neașteptat, există șase factori de succes în mediul de afaceri:
- Viziunea acționarilor,
- Intervenția la timp și flexibilitatea,
- Diferențierea prin portofoliu,
- Eficiența în producție,
- Structura consolidată a acționariatului și
- Sprijinul partenerilor.
Rudolf Vizental, CEO ROCA, a vorbit despre cele trei generații de antreprenori de pe piața românească, fiecare cu nevoile și comportamentele sale diferite. Se estimează că peste cinci ani aproximativ 20% dintre antreprenori vor fi la vârsta de pensionare, astfel că la antreprenorii seniori problema succesiunii este una stringentă. În continuare, vârsta medie a oamenilor de business din România este de 48 de ani, dintre care 60% sunt autodidacți, iar aceștia au nevoie să-și consolideze afacerea. În cele din urmă, antreprenorii din generația millennials, care au un ritm de creștere de cel puțin 20% al afacerii au nevoie de susținere pentru a menține acest trend ascendent.
Emmanuelle Inacio, practiciană în insolvență în Franța, a împărtășit din experiența țării sale în ce privește sprijinul oferit companiilor aflate în dificultate. Un număr de 80,000 de locuri de muncă sunt salvate anual în Franța datorită intervenției timpurii și a măsurilor preventive pe care, în opinia dnei. Inacio, România nu le aplică decât atunci când este deja prea târziu. Situația mediului de afaceri din România, așa cum o arată un studiu de impact realizat de CITR Group în 2018, este îngrijorătoare- 51% dintre companiile active sunt restructurabile sau în situație de insolvență iminentă.
Strategia ADREM pentru antreprenoriat de succes
Anul 2016 a fost un an de cumpănă pentru companiile din grupul nostru, așa cum a dezvăluit Corneliu Bodea, CEO Adrem, în cadrul conferinței. Un an dificil pentru majoritatea companiilor din sectorul energetic, dintre care cele mai multe au ales să reducă din costuri și să disponibilizeze personalul. Decizia conducerii Adrem a fost în acel moment una împotriva curentului pentru că, așa cum a explicat Corneliu Bodea, „este nevoie de oameni”, iar trendul demografic, respectiv lipsa profesioniștilor și emigrarea masivă a tinerilor sunt un factor important în conturarea strategiei antreprenoriale. Adrem a ales să investească în oameni și să angajeze personal, astfel că, în prezent, companiile din grup cunosc din nou o creștere a profitului iar echipa s-a mărit la peste 1500 de angajați în țară:
http://adrem.ro/adremgen/wp-content/uploads/2019/06/Video1site_compresat.mp4?_=3
În încheiere, Corneliu Bodea a afirmat că generația de antreprenori din care face parte va rămâne în istorie, probabil, ca o etapă „romantică” a antreprenoriatului, una de pionierat, în care oamenii de business sunt încrezători, investesc, recuperează, vând, greșesc și, uneori, și pierd:
http://adrem.ro/adremgen/wp-content/uploads/2019/06/Video2site_compresat.mp4?_=4
Conferința „Mind Your Business and Open Your Mind” a fost un prilej pentru specialiștii din mai multe domenii- de la dezvoltare personală, la neurochirurgie și antreprenoriat- să contureze înpreună câteva soluții pentru provocările pe care business-ul românesc le întâmpină. Impactul unei mentalități deschise, atât asupra propriei afaceri cât și asupra comunității, împreună cu măsurile de intervenție timpurie pentru a stabiliza afacerea atunci când se află în dificultate au fost două dintre punctele principale ale discuțiilor din cadrul evenimentului.