Adrem aniversează 30 de ani de la înființare. Sunteți un model de companie, o afacere de familie. Cum apreciați evoluția firmei în aceste trei decenii, timp în care țara noastră s-a transformat extraordinar?
 
În cei 30 de ani pot să spun că ne-am dezvoltat în același timp cu România. Ne-am adus contribuția la creșterea eficienței energetice, la modernizarea sistemului energetic național și la dezvoltarea unei industrii vitale, așa cum este energia astăzi.
 
Am început în 1992 ca o afacere de familie, fondată de către fratele meu Adrian Bodea, când am înțeles că industria românească are nevoie de inovație tehnologică. Nu a fost ușor, au urmat multe perioade cu provocări, crize economice, pandemie, criză energetică și un conflict la granițele noastre, dar astăzi pot să spun că suntem într-un moment de maturitate, stabilitate, cu un impact pozitiv asupra industriei de energie.
 
În prezent, grupul Adrem înseamnă trei companii, Adrem Invest, Adrem Engineering și Adrem Link, fiecare specializată pe segmentul ei de piață. Avem peste 1.000 de angajați la nivel național și suntem cel mai mare grup de companii private românești de servicii energetice și singurul care colaborează cu toți operatorii principali de distribuție de energie din țară.
 
Care au fost principalele lecții învățate în ultimii doi ani, o perioadă marcată de pandemie, de războiul din Ucraina și de inflație?
 
Ultimii doi ani ne-au arătat câteva lucruri importante la nivel de societate, de business-uri și la nivel personal. Ne-au dat prilejul unei introspecții, care deși forțată de împrejurări, era necesară ca să înțelegem ceea ce este cu adevărat important pentru noi. Lupta împotriva schimbărilor climatice, tranziția spre energia verde și securitatea energetică sunt mai importante ca niciodată, iar ca societate am înțeles că nu putem unii fără ceilalți, că este nevoie de un efort comun, de solidaritate și de ajutor reciproc ca să trecem peste aceste șocuri, mai ales acum, în plină criză energetică și cu un conflict la granița noastră.
 
Din ce sectoare economice provin clienții dumneavostră? Ce alte industrii / domenii au potențial de creștere, în sensul că vor avea nevoie de serviciile dumneavoastră?
 
Clienții Adrem sunt din mai multe zone ale industriei. Oferim soluții integrate de infrastructură energetică, tehnologii și servicii sustenabile pentru diverse companii din sectoarele de energie și gaz. De asemenea desfășurăm proiecte de eficiență energetică atât pentru sectorul public, cât și pentru cel privat, și nu în ultimul rând pentru consumatorii finali.
 
Domeniile care vizează tranziția spre energia verde au potențial mare de creștere, iar acest lucru se va vedea în următorii ani, dat fiind faptul că trebuie să accelerăm acest proces. Având în vedere lupta împotriva schimbărilor climatice, noi ne-am dezvoltat portofoliul astfel încât să răspundem celor trei obiective majore: decarbonizarea, descentralizarea producției de energie și digitalizarea industriei. În momentul de față, avem proiecte care răspund acestor nevoi, cum ar fi: instalarea de panouri fotovoltaice, contorizarea inteligentă, proiecte de e-mobilitate, digitalizarea infrastructurii energetice și altele.
 
Cum vă motivați echipa? Pe ce abilități puneți accent atunci când luați în considerare recrutarea de noi colaboratori sau promovarea unor angajați?
 
Lucrul cu oamenii mă motivează cel mai mult și mă alimentează cu energie și pasiune. Fiind o companie cu peste 1.000 de angajați, este greu să ajung fizic la fiecare în parte, de aceea mi-am făcut un obicei de a vorbi cu ei lunar prin intermediul platformelor digitale, să știe că sunt alături de ei, iar anual organizez întâlniri cu toți colegii din teritoriu în care discutăm despre situațiile de la locul de muncă, proiectele noastre și alte lucruri de care sunt curioși sau pasionați. Cred că este important atât pentru mine, cât și pentru ei, să fim mereu în contact, doar așa, o echipă poate dezvolta o relație durabilă, iar acest lucru se va reflecta și în performanță.
 
Iar atunci când luăm în considerare recrutarea și promovarea oamenilor, punem accent pevalori, pasiune și ambiție. Acestea sunt elementele care ne unesc; îmi place să cred că suntem ca o familie în care fiecare membru este antreprenor și își aduce contribuția valoroasă și unică la tot ce implementăm împreună.
 
Care sunt cele mai mari provocări în domeniul în care activați?
 
Cea mai mare provocare este mediul impredictibil în care activăm. De exemplu, numai anul acesta, guvernul a emis cinci ordonanțe de urgențe pe piața de energie, menite să regleze piața, dar cu unele efecte adverse pentru jucătorii din industrie.
 
O altă provocare este lipsa de specialiști în domeniu, care se simte în majoritatea companiilor. Trăim niște vremuri în continuă schimbare, la care trebuie să ne adaptăm din mers, să decidem ce este mai important pentru noi și unde vrem să ajungem. Schimbarea mentalității este poate cel mai dificil proces, presupune timp, implicare și un leadership autentic care să angreneze energiile oamenilor.
 
Cum reusiți să încheiați noi parteneriate/să obțineți noi clienți?
 
Parteneriatele noastre se bazează pe experiența celor 30 de ani pe piața locală, pe oferta diversificată de produse și servicii energetice personalizate pe nevoile clienților. De asemenea, avem acoperire națională, în 18 județe, unde putem oferi expertiza și abilitățile necesare pentru planificarea, dezvoltarea și implementarea soluțiilor la cheie, atât pentru persoane fizice, cât și juridice.
 
Compania Adrem este membru în Asociația Family Business Network România. Ați avut ocazia să vedeți cele mai vechi afaceri de familie din Europa și din lume. Din păcate spiritul antreprenorial din România a fost demolat în perioada 1945-1989. Ce efecte a avut acest fenomen asupra unei dezvoltări echilibrate a societății noastre?
 
Afacerile de familie creează și susțin valori pe termen lung. De aceea ele sunt foarte importante și creează structura de rezistență a economiei noastre: baza pe care noi ne clădim viața de zi cu zi. Din păcate, în România, această structură este puțin fragilă. Mediul economic și impredictibilitatea oferite de statul nostru de-a lungul timpului au dus durata de viață a afacerilor din România la o treime, comparativ cu cele din alte părți, iar acestea cred că sunt rămășițele comunismului de care vom scăpa cu greu.
 
Afacerea de familie din care fac parte a fost fondată de fratele meu acum aproape 30 de ani, când mi se părea mai ușor de a deveni antreprenor, pentru ca erau multe lucruri de făcut. Afacerile, în general, nu de familie, au o durată medie de viață de 30 de ani, iar în România de doar 7 ani. Eu cred că 30 de ani, pentru țara noastră, reprezintă o perioadă destul de lungă. De aceea, împreună cu familia noastră, Adrem, dorim să ducem media aceasta cât mai sus, să depășim media globală și să transmitem mai departe valorile noastre.
 
Cum vedeți evoluția antreprenoriatului în țara noastră, ținând cont de nivelul nostru de acum și de nivelul la care au ajuns statele din Europa Centrală?
 
În perioada următoare, cel putin în următorul deceniu, vreau să cred că antreprenoriatul în România va ajunge la un nou nivel. Mă bucur să văd că apar din ce în ce mai multe start-up-uri crescute pe conceptul sustenabilității, ajutate și de avântul tehnologic, care vor avea un impact important asupra mediului de business. În continuare, cred că avem nevoie de cultivarea și educarea spiritului antreprenorial încă din școală, pentru a ajunge la nivelul statelor din Europa Centrală, și de asemenea, de un cadru legislativ prietenos, care să sprijine inițiativele antreprenoriale.
 
Eu, personal, îmi doresc și mă implic cât de mult pot în dezvoltarea viitorilor antreprenori, oferind din experiența mea de până acum.
 
Ce credeți că ar trebui să facă actualul Guvern pentru a moderniza administrația, a reduce birocrația și a stimula mediul de afaceri?
 
Ceea ce se întâmplă de prea mult timp în România este o lipsă de coerență, o lipsă de echipă, lipsă de leadership și viziune. Cred că actualul Guvern ar trebui să găsească un lider autentic, implicat și responsabil în care oamenii să creadă, să-l urmărească și să-l vadă ca pe un model. Acest lider trebuie să-și creeze o echipă cu aceleași valori ca ale lui, cu aceleași obiective, care să vină cu un plan concret de acțiune pe toate palierele. E greu, foarte greu, dar cred că numai așa vom putea stabili o bază solidă pentru dezvoltarea mediului de afaceri, inclusiv pentru încurajarea antreprenoriatului.
 
Din 2014 sunteți președinte al Centrului Român al Energiei, o asociație care reprezintă interesele companiilor de profil din țara noastră în relația cu instituțiile europene de la Bruxelles. Cum vedeți viitorul sistemul energetic din România, ținând cont de evoluțiile din ultimii ani – Green Deal, PNRR, creșterea exponențială a prețurilor la utilități, investițiile anunțate în toate sectoarele – producție, distribuție și transport de energie electrică și gaze naturale?
 
Viitorul sistemului energetic îl văd ca pe o provocare majoră pentru toți jucătorii din industrie pentru că trebuie să accelerăm tranziția spre energia verde. Acest lucru va aduce preţuri mari la produsele energetice, preţuri care vor reprezenta la rândul lor o provocare politică imensă, dar este nevoie să fim şi mai determinaţi în ceea ce priveşte realizarea acestei tranziţii pentru a ne atinge obiectivele stabilite pentru 2050.
 
În acest context, Green Deal reprezintă o oportunitate foarte bună şi este un mecanism potrivit pentru redresarea economiei europene. Și PNRR este un sprijin care vine într-un moment în care chiar avem nevoie de așa ceva. România nu a investit suficient în ultimii 30 de ani pentru a moderniza infrastructura energetică, pentru a dezvolta capacități noi de producție și pentru a crește nivelul de inteligență al acestui sistem complex – producție, distribuție, consum de energie. Această lipsă de investiții, ne plasează într-o situație delicată deoarece pentru a putea face uz de fondurile europene, trebuie să avem proiecte serioase. 
 

Articol preluat www.clubantreprenor.ro